Vad gäller?

När man går på en bilväg så ska man ju gå på vänster sida men vilka sida ska man gå på på en gångväg?
Är det högertrafik som i trafiken eller är det vänstertrafik som när man går på bilvägen?
Jag har alltid trott det är högertrafik som gäller men blir bara mer och mer osäker efter att hela vintern mött personer som hellre går upp i snövallen i sin iver att hålla till vänster. Har dom tennisskor eller lågskor på sig så kan det hända att jag verkar disträ bara för att se om dom verkligen kommer kliva upp i snövallen...

Vägverket måste ju veta!

Var ska jag gå på en gångbana?

Det finns inga generella regler om vilken sida du som gående ska använda på en gångbana, en gångväg eller en kombinerad gång- och cykelväg. Men lokalt kan det finnas föreskrifter om detta, och då finns det vägmärken som visar vilka regler som gäller.

Så vägmärket visar vad som gäller:



Fast vad menar dom nu? Ska barnet gå i snödrivan eller ska barnen mötas i mitten?

Jag har nog kommit in i en återvändsgränd här...


Kommentarer
Postat av: Kajas

Hahaha, jag brukar köra på samma som i trafiken men problemet är när folk kommer emot mig så ser man oftast hur de börjar ladda för en tackling. Inget jävla gå upp i snövallen där. Måste biffa till mig lite....

2010-03-04 @ 10:38:05
Postat av: En sked för pappa

Det jobbiga är ju just när man möter någon annan som också kör sur-gubbe-mot-strömmen och också vägrar flytta på sig. Och så står man där o båda tittar lika irriterat på varandra. Hur länge ska man behöva stå innan folk ger upp nu för tiden?

2010-03-04 @ 12:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0