Den stora brödbakardagen!

I dag var det dags att göra något av surdegen.
I går kväll matades den och fick stå framför elementet i köket över natten.
I förmiddags såg den alldeles bubblig ut och var 4 ggr större än i går så Ellen sa kör! 




Hon var som hon var på julafton, ivrig och yster!



Det stog i receptet att degen skulle knådas med köksmaskin och eftersom jag inte har
någon så kom jag helt av mig.
Inte följa receptet?

Ellen hämtade degkrokarna istället, sen var det bara att köra på. Bra tänkt Ellen!



Och som vi knådade! Vi gjorde precis som i receptet och knådade degen tills den var perfekt.
Sen la vi den i en plastlåda och väntade på att den skulle jäsa.



Hon var väldigt bestämd över att vi skulle titta på degen när den jäste.

Sen fick hon lite panik när den jäste lite mer än vad hon hade räknat med
och ville trycka tillbaka degen i lådan igen. Hon lugnade sig när jag sa att
det var bra om den jäste mycket!




Så här blev det till slut.
Betyget blev "det här smakare ju som köpebröd".

Med tanke på att det här var första gången jag bakade bröd någonsin
så blir jag lite rädd över hur gott det kommer bli nästa gång!




Det otroligt smarriga receptet kommer från Pain de Martin och heter
Levain med jäst.

Kommentarer
Postat av: Malle

Man blir lite distraherad från att läsa när Ellen är med på bild... Det var något om deg, bröd...?

2010-02-07 @ 18:53:54
Postat av: Malin

Men herregud vad hon har blivit stor!! Och hon är ju så söt att man vill äta upp henne... ingen surdeg där inte :)

Kram från oss i värmen

2010-02-08 @ 02:26:20
Postat av: Malin

Buy the way, vilka fina kläder hon har... ;) passar ju perfekt!!

2010-02-08 @ 17:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0